
Tämä on niitä lausahduksia, jotka luettuaan toivoo, että olisipa itse keksinyt sen.
Jos jokin on oleellista muistaa näinä digitalisaation aikoina, niin tämän kuvan sisältämä viesti on sellainen. Teknologia ei määritä viisasta tapaa tehdä työtä, vaan ihminen, tiimi, yhdessä. Jos tuot organisaatioosi teknologian ilman pohdintaa siitä, mikä on tekemisen viisaus, pahimillaan vain kadotat sen viisauden, joka siellä jo oli olemassa. Jokin on pielessä, jos teknologista muutosta tuodaan organisaatioon teknologia edellä, ei viisaus edellä.
Kun tunnet viisautesi, teknologian voi valjastaa tukemaan sitä, mutta ei ikinä toisinpäin.
-”Niin CDO:t kuin johtoryhmän jäsenetkin katsovat digitalisaatiota helposti erittäin teknologialähtöisesti ja antavat teknologian ohjata palvelunkehitystä.
Tällainen digisokkous johtaa usein vaaralliseen siiloutumiseen, jossa eri liiketoimintaprosesseilla ei ole tarvittavaa ymmärrystä toistensa tekemisistä. Jos esimerkiksi asiakaskohtaamisten tai tuotannon tuottama data ei linkity asiakaspalveluun tai asiakassuhteen hoitoon, yritys menettää monta potentiaalista lisämyynnin ja sitouttamisen paikkaa.
Teknologialähtöisellä ajattelulla voidaan saada aikaan sinällään hienoja digitaalisia ratkaisuja. Mutta jos ne eivät tue yrityksen kokonaisstrategiaa ja liiketoiminnan ydinprosesseja, vaan jäävät yksittäisiksi saarekkeiksi, voidaanko edes puhua liiketoiminnan digitalisaatiosta sen aidossa merkityksessä?”- (Janne Rekonen, Sofigate)
Jos digitalisaatio typistyy applikaatioiden luonniksi ja teknologiahypeksi, ei digitalisaatiota oikeasti tapahdu, vaan pahimmillaan buustataan jo prosesseissa olevaa taantumista. Digitalisaatio tarjoaa mahtavia mahdollisuuksia niin asiakaskokemuksen kehityksessä kuin yrityksen oleellisten prosessien sujuvoittamisessa varmistamalla oleellinen informaatioflow tai poistamalla ihmisiltä tehtäviä, jotka ovat ei-arvoa tuottavia (mutta välttämättömiä) tai monotonisia, virhealttiita, laatukrittiisiä tai vain työkokemusta typistävää unettavaa toistoa.
Kun tunnistat oleellisen arvovirtasi pullonkaulat ja tunnet asiakkaasi, se kertoo sinulle, mihin keskittyä. Ei nimittäin paljoa lohduta upea digitaalinen innovaatio, jos se ei kiinnosta asiakkaita tai sen taustalla olevat prosessit ovat irrallisia itse lopputuotteesta, eivätkä toimi sen mahdollistajina.
Eihän tämä nyt niin vaikeaa ole, eihän…?
