ESPOO 25.5.2020
Alberga Business Center klo. 9:00 – 15:30
Olipa kerran yritys, jonka sairauspoissaoloprosentti oli jatkuvasti yli 10. Jatkuvasti.
Lukeman mennessä yli 15%:n, johto keksi juurisyyn korkeille prosenteille: työntekijöiden asenne on huono. Päätettiin, että kertomalla tämä kaikille työntekijöille, nuo prosentit saadaan laskuun. Yritys teetti viestintämateriaalin, jossa sanottiin ‘Safety First’ ja ‘Tarkkaavaisuus on välittämistä’. Aloitettiin ergonomiakoulutuksia ja ergonomiaohjeilla täytettiin seinät. Lopputulos?
No, sairauspoissaolot ja työtapaturmataajuus pahenivat ja asiakas ei saanut ajoissa haluamaansa. Joka päivä alkoi olemaan selviytymistaistelua.
Ja yrityksen johto oli entistä vihaisempi. ‘Huono asenne! Kiittämättömiä’, he raivosivat.
Esimerkin perusongelma: asenteeseen ja tarkkaavaisuuteen perustuva kulttuuri epäonnistuu aina. Aina. Ja tämä siksi, että asenne on lähes poikkeuksetta seurausta jostakin, ei juurisyy. Tässä esimerkissäni kaoottinen työympäristö ja epäselvä työ vaikuttivat asenteisiin: jos ei anneta edes mahdollisuutta tehdä duunia kunnolla ja turvallisesti, eivät siinä läksytykset auta ja henkilöstön suoriutuminen huononee entisestään.
Mutta kun prosessi kaivettiin esiin, luotiin selkeä flow ja määriteltiin standardi työ ja sitä tukeva standardoitu tila (5S) työntekijöiden kanssa, arvatkaapa, mitä tapahtui? Tapaturmataajuus putosi 90% ja sairauspoissaolot tippuivat alle 5%:iin ja tuotanto sai aikataulut kiinni (just-in-time).
Se, mitä tapahtui, oli yksinkertaisesti tämä:
Ja jotta tuon yo. prosessin ulostulona syntynyt standardi työ kehittyi ja työntekijät oppivat omasta työstään jatkuvasti osana päivittäistä duunia, luotiin myös perusrutiinit avoimelle dialogille ja sen mahdollistamiselle (Daily Management). Standardin työn omistajuus annettiin myös itse tiimeille ja esimiesten roolina ei enää ollut olla työn tekemisen paras asiantuntija (sitä vartenhan ovat työntekijät).
Avainteemat esimerkkitapauksessa olivat perusasioita: standardi työ, TWI, 5S & lay-out- standardointi, Daily Management, dialogi, Heijunka, Kaizen. Ja oleellinen oppi oli, että virheettömyys, just-in-time ja työturvallisuus syntyvät näiden teemojen summana, eivät yksittäisinä toimintoina. Ja uskokaa, kun sanon tämän: tämä onnistuu missä tahansa.
Kun luo yo. prosessin ulostulona standardin työn mahdollistavan kokonaisrakenteen, työ tehdään aina oikein ja aina turvallisesti. Tässä ajattelussa ja rakenteessa keskiöön on nostettu itse ympäristö, itse prosessit, kaoottisuuden ja kognitiivisen stressin minimointi, standardi työ ja sen mahdollistaminen sekä tapaturmapotentiaalin vähentäminen, jolloin huomionkin herpaantuessa mitään dramaattista ei voisi tapahtua.
Vakioi siis ympäristö, anna standardin työn omistajuus tiimeille itselleen, selkeytä työn eteneminen, varmistamalla kriittisten ja vaarallisten tehtävien 100%:n rauhoittaminen ja ennen kaikkea aloita työntekijöiden kanssa lay-outin, itse työn ja sen ohjaamisen jatkuva kehittäminen sekä päivittäinen, avoin dialogi:
Tällä tavalla varmistat prosessissa aina tunnistettavan asiakkaan kannalta kriittiset vaiheet, huomaat helposti prosessin ongelmakohdat ja voit luokitella selkeästi esimerkiksi sen, mikä on tekemisesi ‘bulkkia’, mitä tehdään harvoin (ja vaatii siksi esim. työn läpikäynnin) ja mikä on kaikkein vaativinta ja mitä pitää kouluttaa henkilökohtaisesti (TWI, JI).
Tällä tavalla pystyy helposti myös arvioimaan toimenkuvia ja tehtävien vaativuuksia ja edelleen pitämään ne tehtävät synkronissa itse prosessin kanssa. Mutta tärkeintä on yksinkertaisesti luoda standardi työ, joka vastaa 100%:sti asiakkaan tarpeita.
Yrityksen standardin työn mallintamiseen ja sen mahdollistamiseen liittyen olisi tarjolla myös koulutusta, sillä Sujuva.Dsgn tarjoaa avointa koulutusta, jonka tavoite on saada koulutettavat näkemään standardi työ koko organisaation lupauksena robustista tuotoksesta asiakkaalle:
Koulutuksen tavoite on lisäksi käydä läpi, miten standardin työn muutoksesta tehdään pysyvää ja joka ei koe hiipumista ajan kuluessa, vaan joka kasvaa ja kehittyy. Ja kun tämä opittu siirretään todellisuuteen, niin organisaatiosi toiminta räjähtää ihan eri sfääreihin. Helppoa kuin heinänteko, eikö vain?
Koulutuksen jälkeen koulutukseen osallistujat ymmärtävät, miten ao. teemojen kautta saadaan omassa organisaatiossa luotua perusta standardille työlle ja asiakkaan tarpeiden tunnistamiselle jokaisella organisaatiotasolla:
- Key Value Stream
- Standard Work
- 5S
- Safety
- TWI
- Voice of Customer
- Jatkuvan oppimisen kulttuuri / Kaizen
- Mahdollistaminen
- Lean Leadership
Koulutus sopii aivan jokaiselle organisaatiolle erityisesti valmistavassa teollisuudessa sekä palvelualalle. Koulutus on myös hyvä peruspaketti leanin kulmakivistä heille, jotka vastaavat yrityksensä jatkuvan oppimisen kulttuurin luonnista ja/tai osallistuvat yrityksen olemassa olevaan- tai tulevaan muutosohjelmaan. Ja koulutus sopii myös loistavasti jokaiselle, joka haluaa vain oppia lean-agilen perusteita.
Koulutus pidetään Espoossa Alberga Business Centerissä 25.5.2020 klo.9:00 – 15:30:
Kouluttajana toimii Jori Eskolin ja ilmoittautuminen sähköpostilla osoitteeseen jori.eskolin@sujuvadsgn.com. Tiedustelut numerosta 045-1145 118.
Koulutuksen hinta on 450€ + alv / osallistuja ja hintaan kuuluvat välipalat ja lounas. Ilmoittautumisen yhteydessä voi kertoa erityisruokavaliostaan, jotta saadaan asia hoidettua ajoissa. Koulutukseen mahtuu 12 osallistujaa ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Jokaiseen treeniin kuuluu itse sisällön lisäksi:
- Kahden kuukauden tuki (Skype/f2f/sovitulla tavalla). Ajatus on tukea treenatun asian muutoksen hallintaa omassa organisaatiossaan.
- Jokaiseen treeniin liittyen avaan Teamsiin ryhmän, jossa voi esittää myös kysymyksiä ja johon jaan teemaan kuuluvaa materiaalia käytettäväksi ja hyödynnettäväksi. Myös koulutusmateriaalin päivitykset jaan ilmaiseksi Teamsin kautta.
- Niiden käytänteiden ja työkalujen läpikäynti, joilla treenatun teeman saa vietyä todellisuuteen omassa organisaatiossaan.
Koulutuksen tarkoitus on siten tukea niin itse substanssin oppimista kuin sen käytäntöön viemistäkin, sillä ilman jälkimmäistä itse substanssikin on miltei turhaa.
Peruutustilanteessa hinta veloitetaan täysimääräisenä, jos ilmoittautumisen peruu 15.5.2020 jälkeen (sitä ennen peruutuksen voi tehdä veloituksetta). Koulutukseen ilmoittautuneihin ollaan kaikkiin vielä yhteydessä ennen koulutusta, varmistetaan mahdolliset ruokavaliot ja lähetetään hieman taustamateriaalia tutustuttavaksi ennakkoon.
Koulutus voidaan pitää isompana kokonaisuutena myös yrityskohtaisesti esimerkiksi kahden päivän pakettina, jolloin hintana on 4000€ + alv. yrityksen tiloissa (max.10 osallistujaa). Tällöin koulutuksen hintaan kuuluu myös standardin työn ramp-up:in suunnittelu ja sen tukeminen sekä standardin työn osittamisen koulutus (TWI- training, JIB).
Tähän pakettiin kuuluu myös kahden kuukauden aikana etänä tapahtuva viikoittainen seuranta & tuki sekä yksi päivän face-to-face- tapaaminen. Muut kulut sovitaan aina erikseen.
Tervetuloa 25.5.2020!
LOPPUSANAT:
Kun maailma muuttuu yhä nopeammin, niin kompetenssia kannattaa kehittää myös suhteessa siihen, mitä tulevaisuudessa asiakkaat kaipaavat. Kun kompetenssista tekee kilpailutekijän ja suuntaa fokuksen myös tulevaisuuteen, aletaan ihmisten kehittämiseen suhtautua aivan eri tavalla (ja tästä olen viime aikoina nähnyt myös aivan uskomattoman hyviä esimerkkejä ja ne kaikki esimerkit toimivat IT- alalla).
Tähän osaamisen haasteeseen yksi ratkaisu on, että ymmärretään ja hyväksytään työntekijöiden kompetenssivaade alati muuttuvaksi ja aletaan näkemään jokaisen ihmisen kehittyminen yrityksen kilpailuvalttina. Kun siis pitää huolta osaamisen jatkuvasta kehittymisestä, niin silloin pidetään huolta kilpailukyvystä ja kunnioitetaan työntekijöiden halua oppia ja osallistua oman työnsä kehittämiseen. Ja standardi työ on tämän jatkuvan oppimisen mahdollistamisen kulmakivi.
Siksi: standardi työ kannattaa aina.